Еуропадағы НАТО елдері әскери шығындарды ұлғайту үшін салықтарды көтеруге, қарыз алуға және мемлекеттік секторды қысқартуға мәжбүр
Қазіргі әлем алдында тұрған қауіпсіздік қатерлерін бағалау үшін әртүрлі елдердің үкіметтері қорғаныс шығындарын еселеп арттыруда. 2023 жылы әлемде осы мақсатқа 2,25 трлн еуро бағытталды, яғни 2022 жылмен салыстырғанда шамамен 7 пайызға өсті. Бұл Ресейдің Украинаға толық басып кіруінің екінші жылында тіркелген 2009 жылдан бергі ең күрт өсім болды. Нәтижесінде жан басына шаққандағы әлемдегі әскери шығындар қырғи-қабақ соғыс аяқталғаннан бері ең жоғары (бір адамға 306 доллар) деңгейге жетті, деп хабарлайды Sarbaz.kz.
Киев мұндай үлкен және ұзаққа созылған әскери қақтығысқа дайын болмағандықтан, Батыс Украинаға әскери көмек көрсетті. Ресеймен, сондай-ақ Таяу Шығыс пен Азиямен шиеленістің күшеюі Батыс елдерінің билігін Екінші дүниежүзілік соғыстан бері байқалмаған өздерінің қорғаныс қабілетін нығайтуға мәжбүр етті.
2024 жылы АҚШ-тың әскери бюджеті 886 миллиард долларға жетіп, екі жылда 8 пайызға өсті. Болжамдарға сәйкес, НАТО-ға мүше еуропалық елдер алғаш рет Альянс белгілеген қорғаныс шығыстарының ЖІӨ-нің 2% мөлшеріндегі нысаналы көрсеткішіне қол жеткізді. Бұл АҚШ-тың сол кездегі президенті Дональд Трамптың Еуропадағы одақтастарына жасаған басты талаптарының бірі болды. НАТО Бас хатшысы Йенс Столтенберг ақпан айында мәлімдегендей, биыл олардың жалпы әскери бюджеті 380 миллиард долларды құрады.
Польша әскери бюджеттің өсу қарқыны бойынша көш бастап тұр
Германия ЖІӨ-нің 2% мақсатына жетуде әлі де артта қалып отырса да, оған канцлер Олаф Шольцтың ұсынысы бойынша бундесверді жаңарту үшін құрылған 100 миллиард еуро арнайы қоры көмектеседі. Польша өз кезегінде 2024 жылы Қорғаныс үшін ЖІӨ-нің 4,2 пайызын жұмсауды жоспарлады, бұл – Солтүстік Атлантикалық альянстағы ең жоғары көрсеткіш. НАТО-ның шығыс қапталындағы басқа елдер де 2 пайыздан едәуір асып түседі немесе жақын арада асуы мүмкін, бұл олардың шекараларында қауіпсіздікке қатер төндіреді.
Нәтижесінде бұл елдердің билігі қорғаныс саласындағы жаңа міндеттемелерді қаржыландыруға байланысты күрделі таңдауларға тап болады. Бұл жаһандық геосаяси шиеленіс пен ұзақ инфляциядан туындаған көптеген батыс елдерінің экономикасының әлсіреуі аясында орын алуда. Көптеген мемлекеттер осы факторларға байланысты қаржылық қиындықтарға тап болды.
«Украина үшін әскери техниканы сатып алу бойынша қысқа мерзімді міндеттемелер қосымша қарыз есебінен төленуі тиіс. Соғыстар тарихи түрде осылай қаржыландырылды», – деп түсіндірді Брюссельдегі Bruegel талдау орталығының аға ғылыми қызметкері Гюнтер Вольф DW-ге берген сұхбатында. «Бірақ қорғаныс шығындарының ұзақ мерзімді өсуі үшін салықты көбейту немесе басқа шығындарды азайту қажет. Бұл саяси тұрғыдан ауыр ма? Әрине! Бірақ егер сіз жүктемені әртүрлі мемлекеттік департаменттер арасында бөлсеңіз, жеңілірек болады».
Германия Қорғаныс министрлігінен өзге көптеген министрліктің бюджеттерін қысқартады
Экономикалық өсудің әлсіреуіне байланысты салық түсімдерінің төмендеу перспективасына тап болған Германия көптеген мемлекеттік органдардың шығындарын қысқартты. Сонымен қатар осы жылы Даму мақсаттарына халықаралық көмекті шамамен 2 миллиард еуроға азайтты.
«Берлин өте маңызды ымыраға келуі керек. Олар қауіпсіздік пен қорғанысты нығайтуға қоғамдық қолдауды бұзбау үшін саяси жолмен шешілуі керек», – деді Вашингтондағы Джонс Хопкинс университетінің американдық-германдық институтының басшысы Джеффри Ратке DW-ге берген сұхбатында.
Еуропаның бірнеше еліндегі партиялар Ресей мен Украинаны бейбітшілікке шақырып, әскери мақсаттарға бөлінген қаражатты денсаулық сақтау немесе әлеуметтік бағдарламаларға жұмсауға дұрыс екенін алға тартып, пікірталас тудырды.
Ратке сонымен қатар Германия үкіметінің бюджеттік саңылауларды жабу үшін қарызға ақша алу мүмкіндігін шектейтін ел конституциясында бекітілген «қарыз тежегіші» канцлер Шольцтың басқарушы коалициясының маневр жасау мүмкіндігі Франция билігіне қарағанда аз екенін атап өтті.
Польшаның қаржылық жағдайы көптеген Батыс Еуропа елдеріне қарағанда әлдеқайда жақсы болғанымен, өткен жылдың қазан айында либералды «Азаматтық платформаны» білдіретін премьер-министр Дональд Туск кабинеті Ұлттық консервативті «Құқық және әділет» партиясының үкіметін ауыстырып, әскери шығындардың жоғарылауына байланысты сайлау алдындағы уәделерді орындау, соның ішінде табыс деңгейі жоғарылату қиынға соғуда.
Бірқатар ЕО елдері әскери шығындарды әрең көбейтуде
НАТО-ға мүше кейбір елдер, әсіресе, 2011 жылғы еуропалық қарыз дағдарысынан қатты зардап шеккендер үнемдеу шараларын қолдануға мәжбүр болды. Сарапшылар одан әрі қысқартулар мемлекеттік қызметтердің сапасына теріс әсер етуі мүмкін деп ескертеді. Мысалы, Италия осы жылы ЖІӨ-нің тек 1,46 пайызын қорғанысқа жұмсауды жоспарлап отыр. Рим сонымен қатар 2028 жылға қарай НАТО-ның 2% мақсатына жету қиын болатынын ескертті. Биыл Италияда мемлекеттік қарыздың ЖІӨ-ге қатынасы 137,8% жетеді деп күтілуде.
Испания сияқты ұқсас қаржылық жағдайдағы мемлекеттер әскери шығындарға кез келген қосымша қаражат бөлуді шектей алады, бұл ЖІӨ-нің 0,5 пайыздан 1,5 пайызға дейін болуы мүмкін. Өткен жылы Мадрид өзінің қорғаныс бюджетін 26 пайызға арттырды.
«Еуропалық қарыз дағдарысы бюджеттерді 5-7%, ал Грекия жағдайында тіпті 10% түзетуге мәжбүр етті», – деді Гюнтер Вольф. «Бақытымызға орай, қазіргі қысқартулар Оңтүстік Еуропа елдеріне қарағанда әлдеқайда аз».
Швеция, Норвегия, Румыния және Нидерландыда мемлекеттік қарыз деңгейі төмен. Алайда «Бостандық партиясы» соңғы парламенттік сайлауда көпшілікке ие болған голландиялық оңшыл саясаткер Герт Вилдерс әлеуметтік қамсыздандыру, тұрғын үй және ауыл шаруашылығына қомақты шығындарды жоспарлап отыр. Осылайша, оның жаңа төрт партиялы үкіметтік коалициясы орнықты.
«Бюджеттік шектеулер мен қарыздардан басқа, Еуропадағы қауіп-қатерді қабылдаудағы айырмашылықтар ресурстарды бөлу туралы қазіргі пікірталастарға да әсер етеді», – деді Джеффри Ратке. «Украинадан алыс орналасқан елдер оның шекарасына жақын елдерге қарағанда қорғаныс мәселелеріне басымдық беруге бейім болмауы мүмкін».
Келесі мақсат: әскери қажеттіліктерге ЖІӨ-нің 3 %?
Әскери бюджеттер келесі онжылдықта өсе береді деп күтілуде. Қорғаныс шығындарының 2 пайыздық мақсатты НАТО алғаш рет 2014 жылы Украина билігі мен Ресей қолдаған сепаратистер арасындағы Донбасстағы қақтығыс басталғаннан кейін, сондай-ақ Қырымды Мәскеу қосып алғаннан кейін белгілеген.
Өткен жылы Вильнюстегі НАТО саммитінде Альянсқа қатысушы мемлекеттердің басшылары әскери шығындар көбінесе ЖІӨ-нің 2 пайызынан асуы мүмкін деп келісті. Осы уақытқа дейін осы деңгейге жету үшін күрескен Германия қазір 3% мақсатты анықтау мүмкіндігін талқылауда. Бұл мемлекеттік қаржы үшін одан да ауыр зардаптқа әкелуі мүмкін.